výživověda
z lásky k jídlu a vědě
výživověda

Výživověda.cz

Pár slov o mně

Jmenuji se Dagmar.
Má zvědavost a vášeň pro jídlo a vědu mě dovedla až ke studiu NUTRIČNÍ TERAPIE. Touto cestou bych chtěla předat své znalosti a zkušenosti dál.

NEJNOVĚJŠÍ PŘÍSPĚVKY
CHCI NOVINKY DO MAILU!
štítky
08. 10. 2021

Zdravý talíř

 

Potravinovou pyramidu zná asi každý, ale co poměrně nový koncept “ZDRAVÝ TALÍŘ”?
Tento koncept by měl pomoci sestavit kvalitní a vyvážené jídlo? Samozřejmě, že ne vždy se nám povede sestavit dokonalé jídlo, ale je dobré osvojit si základní sestavování vyváženého jídla.

Jak by měl vypadat vyvýžený talíř?

  • ovoce+zelenina (1/2)
  • obiloviny+škroboviny (1/4)
  • bílkoviny (1/4)
  • voda
  • “zdravé” tuky

 

Jak to vyzkoušet v praxi?

  1. Jídlo doplníme ovocem, nebo zeleninou (nejlépe syrovou).
  2. Neměly by chybět obiloviny a škroboviny (většinou se jedná o přílohy).
    • ovesné vločky, těstoviny, rýže, pečivo, pohanka, jáhly, quinoa, …
  3. Obohatíme kvalitními bílkovinami.
    • maso, ryby
    • mléko a mléčné výrobky (kysané výrobky, sýry, …)
    • vejce
    • luštěniny
    • alternativy (tofu, tempeh, …)
    • ořechy, semínka
  4. Jídlo vylepšíme kvalitními tuky a oleji (jsou zdrojem energie a pomáhají nám vstřebávat vitaminy rozpustné v tucích).
    • rostlinné oleje
    • tučné ryby (losos)
    • avokádo (ovoce)
    • ořechy, semínka
  5. Při tom všem nesmíme zapomenout na dostatečný pitný režim (metabolické děje probíhají za přítomnosti vody).
    • nejlepší je pít vodu, kvalitní ovocné džusy (ředěné) nebo čaj
    • je dobré nápoje rozumně střídat
  6. Měli bychom se vyhýbat nadměrné konzumaci cukru, soli a alkoholu.

 

Určitě to neznamená se vzdát oblíbených jídel! To by mohlo vést k přejídání a návratu k nevhodným stravováním návykům. Nejdůležitější je najít určitou rovnováhu ve stravování, která nám pomůže dosáhnout našich výsledků.

 

Existují výjimky, při kterých nemůžeme dodržovat zásady zdravé výživy, většinou se jedná o různá onemocnění, při kterých dáváme pozor na to, co jíme, abychom si nepřitížili.

 

Každý z nás je jedinečný, a tak bychom měli přistupovat i ke všem doporučením. Určitě si při tomto čtení vybavíte, co Vám vyhovuje nejvíc. Samozřejmě, ne vždy to, co nám vyhovuje je pro naše zdraví to nejlepší a na to je potřeba myslet (případně vyhledat odborníka, který nám poradí).

Sdílejte!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.